Economist vs Politician

Wednesday, December 1, 2010



"Ahli politik tidak mungkin dapat duduk semeja dengan ahli ekonomi". Ayat tersebut merupakan satu perumpamaan bagi menggambarkan perbezaan pemikiran antara dua kelompok manusia. Satu pihak dengan ideologi politiknya dan satu lagi dengan polisi ekonominya. Aku bukan sengaja membangkitkan isu ini tanpa ada sebab. Tapi apabila aku mendengar cerita kawan2 di kedai kopi, muncul satu idea untuk aku mengutarakan isu ini. Sejak aku balik ni, ramai kawan2 aku bercerita pasal politik terutamanya tentang tindakan2 kerajaan yang dirasakan 'membunuh' rakyat seperti menaikkan harga minyak dan sebagainya.

Bercakap soal naik harga minyak dan gaji x naik2... Memang mudah untuk menuding jari kepada kerajaan yang 'tidak membantu' rakyat tetapi di sinilah wujudnya percanggahan antara pemikiran politik dan ekonomi. Jika rakyat berfikir dari kaca mata politik, memang la apa yang dilakukan kerajaan itu menzalimi rakyat. Namun dari segi ekonomi, ada sebab dan munasabahnya setiap tindakan yang diambil kerajaan. Bagi yang belajar ekonomi, mereka akan tahu tentang 'monetary policy' dan 'fiscal policy' serta istilah2 ekonomi yang lain.... Ada waktu dan ketika di mana langkah akan dilaksanakan oleh kerajaan akan menguntungkan rakyat secara langsung. Dan ada juga waktunya polisi yang dilaksanakan menitikberatkan pembangunan negara secara total dan akhirnya memberi kesan secara tidak langsung kepada rakyat. Ini semua dilakukan untuk memastikan ekonomi terus kukuh. Aku x salahkan rakyat yang tak mengerti sebab tak semua orang belajar benda ni..tapi wajarkah rakyat menyalahkan kerajaan atas apa yang dilakukan walhal mereka sendiri tidak mengerti kesan dan akibat tindakan kerajaan tersebut.

Kita ambil contoh yang lain... Cuba kita lihat pembinaan longkang atau sistem perparitan. Bagi ahli politik dan juga rakyat, mereka inginkan sistem perparitan yang sempurna dan kalau boleh setiap tempat ada longkang atau parit bagi tujuan kebajikan rakyat. Namun jika dikaji dari segi ekonomi, kerajaan perlu mengambil kira segala kos termasuk 'kos tenggelam' dan 'opportunity cost' yang terlibat. Mana boleh kerajaan hentam kromo ja sebab ia melibatkan wang negara. Rakyat perlu sedar yang tidak semua yang kita inginkan mampu dilaksanakan. Kerajaan sudah tentu lebih tahu sebab mereka mempunyai pakar dan penasihat tersendiri. Kalau ingin menjadi rakyat yang pintar..jadilah seperti Tun Dr. Mahathir yang membuat kajian dahulu sebelum melontarkan kritikan. Jangan jadi seperti pembangkang yang kerjanya sentiasa membangkang biarpun tiada asas yang kukuh.

0 comments: