Lu Pikir La Sendiri

Monday, December 13, 2010

Diam x diam dah hampir sebulan aku kembali menetap di Kelantan. DAN selama hampir sebulan tu la aku asyik di rumah menatap khusyuk rancangan tv. Waktu malam aku pun jarang keluar seperti sebelum ni, tapi ada juga la keluar melepak bersama kawan2. Semalam aku sempat keluar bersama kawan2 aku pergi makan Chicken Chop di Restoran Cik Siti sebelum pergi melepak di tepi airport Pengkalan Chepa. Hanya di sana la tempat lepak yang ada aku rasa di Kelantan ni.hahaha...


Waktu aku melepak semalam, sempat juga aku menyaksikan aksi2 bodoh mat rempit yang menunjuk-nunjuk kehebatan mengawal motor. Hebat la tu kunun. Takde pasal2 p willy motor tengah2 jalan. Kalau jatuh, sape nak tanggung? Kalau jatuh la budak2 motor tu semalam, aku ketawa je kot.hehe.. Aksi2 diorang ni membuatkan aku terfikir yang benda ni bukan salah diorang rasanya, tapi keadaan yang bosan memaksa mereka melakukan aksi ngeri tersebut. Al maklum la kan Kelantan ni xda tempat yang boleh berhibur. Paling2 pun boleh buat p makan dan lepak2. Tapi xkan la sepanjang malam mau makan dan melepak jak kan? Bagi aku, ketiadaan hiburan yang menjerumuskan mereka menjadi sebegitu. Pandangan aku turut dikongsi oleh seorang pakcik yang aku jumpa semalam. Dia cakap, kalau dulu ada la juga pawagam, makyong dan main puteri yang menjadi hiburan mereka di kala dulu. Tapi sekarang, semuanya sudah tiada. Pawagam habis ditutup dan persembahan2 budaya seperti makyong dan main puteri telah diharamkan di negeri 'Serambi Mekah' ni..

Ke mana lagi anak muda mau pergi dan apa kejadahnya lagi diorang mau buat kan untuk mengisi masa lapang. So, terpaksa la menjadi mat rempit sejati.Tak cukup saingan di Kelantan, p pula bawa budaya rempit ni di Kuala Lumpur. maka banyak la yang ditahan di sana dan kebanyakan kalau diperiksa mesti bernombor pendaftaran kan DAA, DAB, DBD dan sebagainya. (no. plat Kelantan la tu). Mungkin la pandangan aku ni hasil daripada jiwa anak muda yang dahagakan hiburan, tapi kalau difikirkan..apa la salahnya buka pawagam atau tempat karaoke (x termasuk karaoke org tua).. Bukannya suruh buka kelab2 malam atau disko. Sedikit sebanyak ada la juga tempat pemuda pemudi ni melepak. Kalau dikira alasan menempah maksiat, kat mana2 pun ada maksiat. Kenapa tak tutup pusat rekreasi sebab di sana pun banyak berlaku maksiat.

Bukan juga tujuan aku nak memuja hiburan tapi kalau ada tempat sebegitu, sekurang-kurangnya kita boleh kawal tingkah laku mereka daripada biarkan mereka bebas liar merempit di sana sini. Sekurang-kurangnya orang lain tak la rasa terancam. Kadang2 kesian juga aku tengok anak Kelantan ni, bila ada sikit konsert, macam orang gila pula sebab jarang2 dapat tengok. Bila keluar ke negeri lain pula, mula lah kejutan budaya melampau. Maklumlah, jarang terdedah ngan budaya 'asing' ni. Macam mana la pemuda nak kekal di sini kalau hidup umpama dipenjara tanpa 'makan' dan 'minum'. Orang tua boleh la tapi kalau yang muda ni, lain sikit naluri dan minatnya.

Aku x mau la cerita panjang2...nanti kena marah pula. Jadi, Lu PIKIR la sendiri !!!

0 comments: